Huszonnégy képkocka

Filmekről szenvedéllyel

Multiverzum másként – Minden, mindenhol, mindenkor

Vannak filmek, amelyeket körbe lehet írni ismert témákkal és fogalmakkal, ugyanakkor mégsem hasonlíthatóak semmihez, amit eddig készítettek. Dan Kwan és Daniel Scheinert, avagy ahogy a rendezőpárt emlegetik: a "Daniels" Minden, mindenhol, mindenkor című alkotása egyértelműen ebbe a kategóriába tartozik. A multiverzumban rejlő lehetőségek kihasználására főleg a képregényfilmek tettek kísérletet az utóbbi időben (Pókember: Irány a Pókverzum!, Doktor Strange az őrület multiverzumában), és ennek a "Danielek" egy szélsőségekig kifeszített, abszurd, újszerű, kiszámíthatatlan változatát tették le az asztalra. A rendezőpáros előző filmje, Az ember, aki mindent tudott (2016) már részben előrevetítette, mire lehet számítani tőlük: kreatív, agyament, néhol már öncélú ökörködésre, amely mögött ugyanakkor mély és alapvető emberi vágyak, érzések húzódnak meg. A Minden, mindenhol, mindenkorral ezt emelték egy még magasabb szintre.

mindenhol_plaka_t.jpeg

Evelyn (Michelle Yeoh) egy mosodát üzemeltet az Egyesült Államokban. Az élete nem igazán sikeres, örök küzdelmet folytat az adóhatóságokkal, próbál az apjának megfelelni, miközben a férje a válást tervezgeti, a lánya pedig teljesen kivan. A Danielsek ebből az alaphelyzetből nem egy hiperrealista drámát készítettek, ugyanis egy adóhivatalba tett látogatás során kiderül, hogy Evelynnek szembe kell szállnia egy, a multiverzumban mindenhol megjelenő gonosszal, vagy mindennek vége. Ezen a ponton a néző egy eszelős hullámvasútra száll fel.

A multiverzumok annyira szürreálisak, hogy csak kapkodjuk a fejünket. A logika szerint ezek mind Evelyn életének alternatív változatai, ahol lehet filmsztár vagy harcművész, de akadnak egészen agyament verziók is. Létezik a virsliujjú emberek világa, a L’ecsó című film után szabadon előkerül egy mosómedveszakács, vannak klasszikus ázsiai kungfu-filmeket idéző részek és még a végtelenségig lehetne sorolni. Ezt kreativitás-cunamit nehéz befogadni, mert bármikor jöhet valami meghökkentő, sokkoló, kizökkentő, és az érzelmek teljes skálája előkerül, akár egymást követő jelenetekben. Az, hogy mindez nem esik szét és válik abszolút öncélúvá a film felénél, egyértelműen a színészi alakítás(ok)nak köszönhető. Michelle Yeoh színészi kvalitásai eddig sem voltak vitathatóak, de ebben az esetben lenyűgöző, hogyan képes mindezt összetartani, az összes helyzetet a (körülményekhez) mérten hihetővé, átérezhetővé tenni. Ebben méltó partnere Jamie Lee Curtis, az unott arcú adóügyintéző és variációi, de az Evelyn férjét játszó Ke Huy Quan is képes az átalakulásra a lökött, teszetosza férfiból akcióhőssé.

evelynek2.jpeg

A film értékét fokozza, hogy a mindemögött a kavalkád mögött meghúzódó emberi, egzisztenciális kérdések abszolút aktuálisak. Evelyn és családja életére jellemző a bizonytalanság, az útkeresés, a megfelelési kényszer, és egyfajta örök elégedetlenség, hogy másként mennyivel jobban is alakulhatott volna az élet. Az alternatív világok végtelen sora nem csak lehetőségeket teremt, hanem rámutat, hogy a mindent-egyszerre-akarás korunk betegsége és nem vezet sehová. A tanulság megfogadandó: tudni kell, mi az igazán fontos, és azt szem előtt tartva nem kapkodni minden után.

A Minden, mindenhol mindenkor az értékei ellenére vélhetőleg sok nézőnél ki fogja csapni a biztosítékot. Felrúg minden megszokott szabályt, amit manapság egy moziba kerülő filmtől várunk. Néha egyértelműen túl sok: mire valamit felfogna a néző, már jön az újabb világ, poén, stílus, mindez az az egyébként is hosszú, 135 perces játékidő alatt. Aki viszont értékelni tudja az eredetiséget, a kreativitás áradását, és hagyja, hogy elragadja a hullámvasút, annak az év egyik legemlékezetesebb alkotása lehet.

 

 

Huszonnégy képkocka

Filmkritikák, mozihoz és filmekhez kapcsolódó elemzések, események, kalandok a magyar filmgyártásban - vagyis minden, ami film.

Friss topikok

süti beállítások módosítása