Huszonnégy képkocka

Filmekről szenvedéllyel

Az otthon az a hely, ahol fontos vagy valakinek - A kapitány küldetése

Egy férfi és egy tejfölszőke kislány utazik át a pusztaságon Castroville felé, és az útonállók, indiánok, természeti csapások mellett leginkább a saját belső démonjaikkal kell szembenézniük. Paul Greengrass legújabb filmje, A kapitány küldetése (News of the World) afféle lovas road-movie, western köntösbe öltöztetve.

plakat_3.jpg

A western az amerikai mitológia alapja, fontos eleme a nemzeti öntudat formálásának ugyanakkor az önreflexiónak is. A 2000-es évek közepétől olyan filmekkel éledt újjá, mint a hosszú című Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford (2007), a Börtönvonat Yumába (2007) vagy a Félszemű (2010). Ez az úgynevezett neowestern nem egy jól körülhatárolható alzsáner, a közös vonásuk inkább csak annyi, hogy valamilyen irányból feszegetik a klasszikus western kereteit, legyen ez narrációbeli, vizuális vagy világnézeti szempont.

Paul Greengrass számára a western ismeretlen terep, de egy magányos individuum küzdelmére fókuszálás (Philips kapitány) és az identitásproblémák feszegetése (Bourne-filmek) nem idegen tőle, és ezek hangsúlyosan megjelennek A kapitány küldetésében is. A film alapjául Paulette Jiles azonos című regénye szolgál, amely főhőse Jefferson Kyle Kidd kapitány (Tom Hanks), az amerikai polgárháború veteránja, aki azzal keresi a kenyerét, hogy Texas-ban településről településre jár, és felolvassa a híreket. Útközben belebotlik egy kislányba (Helena Zengel), akiről kiderül, hogy hat évvel korábban, miután megölték a szüleit, a kajova indiánok elrabolták. Most azonban fehérek az indiánokkal is végeztek, és a másodszor is elárvult kislányt el kellene vinni a nagynénjéhez Castroville-be. Kidd kapitány magára vállalja, hogy megteszi Johannával a 650 kilométeres utat.

kep1_7.jpg

Az „egy személyt el kell juttatni A-ból B-be” ezeréves toposzának része, hogy a két szereplőnek össze kell csiszolódnia, és nem csak fizikai, hanem belső utazást is kell tennie. Ehhez kapcsolódva A kapitány küldetése középpontjában az identitás és a valahová tartozás problémája áll. Johanna bár telepes családba született, kisgyerekként került az őslakosok közé, így kizárólag kajova nyelven beszél, és alapvetően indiánnak tartja magát. A film egyik legdrámaibb jelenetében sírva-kiabál a sötétben, szakadó esőben a folyó túloldalán vonuló kajováknak, hogy vigyék magukkal. Kidd kapitányt az kísérti, hogy a polgárháború alatt a felesége betegségben meghalt; ezért ott hagyta a San Antonio-i otthonát és a prérit járja egyedül, vagyis az újságjaival. A két főszereplőnek együtt kell rálelnie arra a helyre és azokra az emberekre, amely-amelyek az otthont jelenthetik.

Greengrass filmje emellett érint egy harmadik témát is: a hírek, álhírek, híradás kérdését, amit sajnos nem bont ki igazán. Kidd kapitány, ahogy a film angol címe utal rá, híreket hoz a nagyvilágból, és amit csinál, jól illusztrálja magának a hír műfajának jellegzetességeit. Ilyen például, hogy a földrajzi vagy élethelyzetbeli hasonlóság a hír szereplői és hallgatói között növeli a hírértéket, vagy hogy mennyire manipulálhatóak a hírek, illetve milyen hatást lehet kiváltani velük.

A film történetmesélése lassú, alapvetően epizodikus felépítésű, az epizódokban megvan minden kelléke a vadnyugatnak: banditák, indiánok, bölények. Ugyanakkor a hangsúly nem a kalandokon, még csak nem is a kimondott dolgokon van, mivel a két szereplő alig beszéli egymás nyelvét, hanem az árnyalatnyi apróságokon. Az arckifejezéseknek és gesztusoknak jut nagy szerep, ami nagy terhet rak a színészekre. Szerencsére Tom Hanksnek nem szokása csalódást okozni: Kidd kapitány szerethető figura. Emellett a színész karakteréből és korábbi szerepeiből asszociálva A kapitány küldetésének a vége nem lep meg senkit, és a film egyben egyfajta főhajtás az olyan értékek előtt, mint a megbízhatóság, becsületesség, és a belső morális iránytű mentén történő cselekedvés. Szóval tipikus Tom Hanks-film.  A Johannát játszó Helena Zengelnek ez az első filmje: a fiatal német színészlánynak testhezálló szerep volt a német családból származó, angolul nem is tudó Johanna Leonberger karaktere.

kep2_6.jpg 

A film harmadik főszereplője maga a táj, a természeti környezet, a préri. A fényképezés lélegzetelállító, Dariusz Wolski, akinek a nevéhez többek között a Prométheusz, A marsi, a Kötéltánc fűződik, a nagytotálokkal kézzelfoghatóvá teszi Texast, a kék égboltot, a fehér sziklákat, a végtelen tájat.

Mégis… az érintett témák érdekessége és a hibátlan operatőri munka ellenére a vége főcím után hiányérzet marad a nézőben. A kapitány küldetése tiszteletben tartja a western jellemzőit, felidézi a műfaj nagy klasszikusait, de nem feszegeti a kereteket, nem nyújt semmi újat vagy emlékezeteset.

 

A kapitány küldetése január 15 óta nézhető meg a Netflixen.

Huszonnégy képkocka

Filmkritikák, mozihoz és filmekhez kapcsolódó elemzések, események, kalandok a magyar filmgyártásban - vagyis minden, ami film.

Friss topikok

süti beállítások módosítása