Huszonnégy képkocka

Filmekről szenvedéllyel

Bolond szerelem vagy a szerelem bolondja – Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre

A szerelem univerzális és örök, egyben minden tudományos magyarázat ellenére irracionális, érthetetlen és megmagyarázhatatlan is, ami az embereket a legnagyobb őrültségeket elkövetésére sarkallja. Ez történik az sikeres amerikai idegsebésszel, Vizy Mártával (Stork Natasa) a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című 2020-as magyar filmben, amely Horváth Lili második rendezése. Márta egy szakmai konferencián megismerkedik egy magyar kollégával, Drexler Jánossal (Bodó Viktor), és megbeszélik, hogy egy hónap múlva pontosan 5 órakor találkoznak a Szabadság-híd pesti hídfőjénél. A nő feladja kinti életét és munkáját, és Budapestre repül, csakhogy a férfi nem jelenik meg a megbeszélt időpontban. Sőt, amikor Márta felkeresi a munkahelyén, és összetalálkoznak a parkolóban, Drexler doktor kijelenti, hogy sosem találkoztak. Ez felveti a kérdést, hogy a férfi hazudik, vagy az egész csak a doktornő képzeletének szüleménye. Az alaphelyzetet tovább árnyalja, hogy az idegsebészet területén dolgozó orvosokról van szó, akiknek a szakterülete elvileg az agy működése, de hát, ahogy azt Drexler ki is mondja, erről nagyjából annyira vannak pontos és részletes ismereteink, mint a világűrről. Szóval könnyen lehet, hogy minden Márta álma, negyvenévesen szerelmet keres, annyira, hogy már nem tudja megkülönböztetni a valóságot attól, ami csak a képzeletében létezik.

plakat_2.jpg

Az alaphelyzetét tekintve és azáltal, hogy mindent a főszereplő, egy megbízhatatlan (önmagát is annak tartó) narrátor nézőpontjából látunk, a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre arról szól, hogy nem tudjuk, mi a kitaláció és mi a valóság, miközben Márta és Drexler között lassan kiépül valamiféle kapcsolat. Ez a bizonytalanság a kulcsa a film értelmezésének. Amennyiben a történetet egyszerűen valóságként nézzük, adott egy megszállott nő és a vágyai tárgya, a kapcsolatuk alakulása döcög, és egyes jelenetek hiteltelenek. Ha viszont, az egész történetet a képzelet-valóság határán történő egyensúlyozás függönyén keresztül vizsgáljuk, az összes zavaróan életszerűtlen momentum semmivé válik, hiszen a nyitott szemmel fantáziáláson ki kérné számon, hogy nem a való életben megszokottak szerint alakul.

Ám a a film nem játssza ki teljesen az ebben rejlő kivételes lehetőségeket. A díszlet, Márta lakásának és a kórháznak a lepukkant realitása – bár azért szeretném hinni, hogy 2020-ban egy kórház portáján nem reális, hogy egy kockás füzetből keresik ki, hol található egy orvos – ellenpontozza a fantáziálást. Ugyanezt az ellenpontozást lenne hivatott szolgálni a fiatalember, aki beleszeret Mártába, amikor a doktornő az apját kezeli. Míg Márta és Drexler kapcsolatáról (elvileg) nem tudjuk, valóságként kell-e elfogadnunk, a fiatalember nagyon is valóságos. Csakhogy egy tizenöt évvel fiatalabb fiú nem jelenthet tényleges kapcsolati alternatívát, egyszerűen el is tűnik a történetből. A valóság-képzelet határát illető bizonytalanságot, kétértelműséget aztán végleg lerombolja a filmhez és a fő gondolatához egyáltalán nem illő befejezés, amiről spoiler nélkül nem lehet többet mondani.

kep3_1.png

A Felkészülés látványvilága meg tudja adni azt a balladai homályt és kétkedést a valóságban, amit a cselekménybe nem sikerült egyértelműen belevinni. Maly Róbert 35 mm-es nyersanyagra forgatott képei majdhogynem tapinthatóak, és a sok közeli, bár először zavaró, idővel az intimitás érzetét nyújtja, ahogy ennek révén belemászunk Márta és mások fejébe. Csak kicsi másként, mint ahogy a doktornő teszi a szikével.  

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre recepciója mintha azt tükrözné, ki mennyire érezte át, vette észre, látta bele a filmbe, hogy bizonytalan, mit fogadunk el valóságnak és mit nem. Ezt a központi problematikát kivonva a képletből – márpedig mint írtam, nem sikerült maradéktalanul átültetni a forgatókönyvbe – marad egy banális, hiteltelen történet, amiben a szereplők fahangon mondanak életszerűtlen mondatokat. Ugyanakkor szakma egyértelműen valóság és fantázia viszonyára fókuszál, és olyan filmekkel hozták kapcsolatban Horváth Lili munkáját, mint a Tavaly Marienbadban, az Amelie csodálatos élete vagy a Testről és lélekről, és a Felkészülés számos filmes díjat besöpört, és képviseli Magyarországot az Oscarért zajló versenyben.

 

Huszonnégy képkocka

Filmkritikák, mozihoz és filmekhez kapcsolódó elemzések, események, kalandok a magyar filmgyártásban - vagyis minden, ami film.

Friss topikok

süti beállítások módosítása