Huszonnégy képkocka

Filmekről szenvedéllyel

"Szeretsz te engem?" - Film Szabó Magda Pilátus című regényéből

Szabó Magdának különös a kapcsolata a filmekkel. Regényeiből néha ő maga írta a forgatókönyvet, mint A Danaida (1972), az Abigél (1978) vagy a Régimódi történet (2006) esetében, ám más alkotók is rendre fordulnak a műveihez, mint például Szabó István, aki 2012-ben Helen Mirren főszereplésévek az Ajtóból készített megható filmet.

pilatus2.jpg

Ebbe a sorba illeszkedik a Dombrovszky Linda rendezésében 2019-ben készült, de csak most műsorra kerülő Pilátus című film Szabó Magda azonos című regénye a korai munkái közé tartozik, 1963-ban jelent meg, és egy fájdalmasan igaz és megrázó történet arról, hogy lehetséges rosszul szeretni. A motívumokkal teli, egyszerre egy családot és általánosabban egy társadalmi réteget és élethelyzetet ábrázoló regényből Somogyi György és Szélesi Sándor az anya és lánya kapcsolatára lecsupaszított forgatókönyvet írt.

Iza (Györgyi Anna) sikeres orvos Budapesten, aki az édesapja halála után magához költözteti vidékről a magára maradt édesanyját. Jót akar, de nem képes belátni, hogy a döntése tévedés. Anna mamának (Hámori Ildikó) az idegen lakásban és a nagyvárosban minden új, nem tudja megszokni a változásokat. Iza gátlásos, az értelmeit kimutatni képtelen nő, aki megtesz mindent, amit az esze sugall, de nem tud megnyílni, így minden igyekezete ellenére az anyja egyre boldogtalanabb. Hogyan lehet megfelelően szeretni, ha két ember ennyire különbözik, és hogyan lehet jól gondoskodni az idős szülő(k)ről, megtalálva a kényes egyensúlyt az odafigyelő gondoskodás és az önfeláldozás között?  Tudunk-e változtatni azon, ahogy szeretünk, ha az a másiknak úgy nem jó?

amerikai_plakat.jpg

Ezek olyan problémák, amelyek az évek múltán sok családban felmerülnek, és a témaválasztás örökérvényű és emberi mivoltát hangsúlyozza, hogy film az 1960-as évek elejéről napjainkba helyezi át az eseményeket, de leginkább megfosztja minden ilyen jellegű konkrétumtól, ami a regényt jellemezte. Ezen felül a Pilátus nagy erénye, hogy amilyen kényes a témája, annyira szépen és finoman nyúl hozzá. Dombrovszky Linda és a két forgatókönyvíró azt a megoldást választotta, hogy a lehető legszikárabban mutatja meg a történetet. A filmben alig vannak mellékszereplők, minimális mértékben villan fel a múlt, és sok minden nincs kimondva, hangsúlyozva azt, hogy a probléma középpontjában többek között a hallgatás, a kommunikáció hiánya áll. Ugyanakkor a jelenetek úgy vannak felépítve, hogy banális mindennapiságukban végig ott rejlik a lappangó feszültség: „szeretsz te engem?”

Ez egyben rá is mutat a két művészet, az irodalom és a film nyelvének és megoldásainak különbözőségére. Szabó Magda regényében a narrátor megosztja a szereplők ki nem mondott gondolatait és érzelmeit az olvasóval, a filmnek azonban minden fontos részletet és feszültséget keltő apróságot vizuálisan kell megmutatni. Ehhez szükségesek a kiváló színészi alakítások, hogy egy-egy premier plánban mutatott arc rezdülése felérjen egy hosszabb monológgal. A hetvenhároméves Hámori Ildikó a törékeny és talajt vesztett Anna mamaként minden pillantásával meghatározza a filmet, és ezt jól ellenpontozza az Izát játszó Györgyi Annának a karakterhez illő, kissé darabosabb alakítása. Az operatőri megoldások is a ki nem mondott érzéseket hangsúlyozzák a sok premier plánnal, vagy ahogy a kamera követi a szereplőket, szabályosan a nyomukban van és figyel, miközben keresik a helyüket és a megfelelő válaszokat.

Mindezeknek köszönhetően a Pilátus egy kőtömb az ember mellkasán, de a szó jó értelmében. Miután vége a nem túlságosan hosszú, hetvenöt perces játékidőnek, sokáig elkíséri a nézőt az érzés, hogy a dolgok mennyire nem fekete-fehérek, és hogy a nagy tragédiák sokszor nem haragból vagy gyűlöletből fakadnak.

miff_dij.jpg

Láhatóan a (nemzetközi) filmes szakma is tisztában van a Pilátus értékeivel, mert a film számos országból díjakkal tért haza. A Milánói Nemzetközi Filmfesztiválon (MIFF) öt kategóriában díjazták: a legjobb film díja mellett, szoborral tért haza a főszereplő Hámori Ildikó, a rendező Dombrovszky Linda, az operatőr Hartung Dávid, és a vágó Mezei Áron. A Los Angeles-i South East European Film Festival-on szintén operatőrt díjazták, a portói Femme Nemzetközi Filmfesztiválon Hámori Ildikó bizonyult a legjobbnak, és a Pilátust számos más nemzetközi filmes díj lehetséges jelöltjei közt emlegetik.

A filmet november 1-én 21:20 perctől vetíti a Duna televízió.

 

 

 

 

Huszonnégy képkocka

Filmkritikák, mozihoz és filmekhez kapcsolódó elemzések, események, kalandok a magyar filmgyártásban - vagyis minden, ami film.

Friss topikok

süti beállítások módosítása